Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 02 Oktober 2013


Emas didagangkan menghampiri paras rendah dalam tempoh dua bulan semalam ekoran penutupan kerajaan Amerika Syarikat (AS) dalam tempoh  17 tahun yang menimbulkan kebimbangan pelabur.

Bulion mencatatkan kejatuhan peratusan harian terbesar dalam tempoh lebih daripada dua minggu semalam susulan tempahan jualan besar-besaran Comex dan penjualan teknikal sebaik sahaja harga jatuh di bawah AS$1,300 seauns.

Untuk tahun ini, emas telah susut sekitar 23 peratus daripada nilainya, sebahagian besarnya kerana kebimbangan pengurangan rangsangan AS.

Emas yang berstatus selamat juga menerima tempias daripada ekonomi yang tidak menentu dan ketegangan geopolitik.

"Jika penutupan kerajaan dan orang ramai mula menyimpan wang, bagaimana ia boleh menyokong emas?

"Anda tidak mahu memiliki emas kerana penutupan itu memberi kesan negatif kepada ekonomi dan kuasa pembelian semakin berkurang," kata Penganalisis UBS Wealth Management di Singapura, Dominic Schnider.

Emas spot naik 0.5 peratus kepada AS$1,291.90 satu auns, tidak jauh daripada sesi terdahulu, AS$1,278.24, paras terendah sejak 7 Ogos.

"Ramai orang bingung disebabkan oleh penjualan agresif berkenaan. Ia adalah kejutan besar kerana tiada siapa yang menyangka reaksi terbabit.

"Anda perlu bertindak kerana tekanan siling ini dan saya rasa akan berlaku lebih banyak lagi," kata pedagang yang berpangkalan di Hong Kong.

Penganalisis berkata, sokongan seterusnya bagi emas adalah sekitar AS$1,270 satu auns. Dengan pembeli utama, China yang menyambut cuti Hari Kebangsaan pada 7 Oktober, harga dilihat tidak melonjak semula dengan kukuh.

Pelabur kini memantau rapi situasi di AS bagi mendapatkan lebih banyak petunjuk dagangan. Penutupan selama seminggu akan melembapkan pertumbuhan ekonomi AS kepada 0.3 peratus, menurut Goldman Sachs, namun gangguan yang lebih panjang akan menjejaskan ekonomi dengan lebih teruk. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment