Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 09 Mei 2013


Harga emas menurun semalam, apabila dolar meningkat dengan kukuh berbanding euro dan pasaran saham serantau menguncup dan permintaan fizikal mula perlahan manakala minat pelaburan kekal lembap.

Pembekalan emas jongkong, syiling dan ketulan emas semakin ketat di setengah negara Asia, namun aliran keluar daripada dana dagangan bursa tidak menunjukkan tanda-tanda surut dengan keyakinan pelabur yang lemah dalam skop logam bernilai tahun ini, yang mana analisis berkata mungkin akan menjadikan harga dalam jajaran sempit untuk tempoh jangka masa pendek.

"Permintaan fizikal kekal kukuh, walaupun tidak sebanyak minggu sebelumnya, dan kami tidak melihat kebanyakkannya kembali ke pasaran yang dilihat menyokong lanjutan,"kata analisis Standard Bank, Walter de Wet.

"Namun sudah tentu kita melihat kepada kecairan ETF yang akan mengheret dan mengimbangkan ia kembali, maksud saya harga akan kekal berlegar sekitar AS$1,450 dan AS$1,480 dalam tempoh pendek."

Harga emas didagangkan sekitar 0.1 peratus kepada AS$1,470.36 pada 1155 GMT, naik 1.4 peratus berbanding sesi sebelumnya iaitu lonjakan terbesar dakam peningkatan sehari untuk tempoh dua minggu.

Harga di AS pula untuk penghantaran Jun jatuh 0.2 peratus kepada AS$1,470.90 seauns.

Harga melantun kembali lebih daripada AS$100 berbanding 14 April meliputi AS$1,321.35, namun balikan kembali akan berkekalan apabila pelabur terus memindahkan pelaburan mereka kepada ekuiti, katanya.

"Berdasarkan prestasi hasil yang tinggi dalam ekuiti global, berlaku pengurangan risiko di Eropah berdasarkan peningkatan jumlah pekerjaan di AS dan perubahan pada kadar inflasi, pelabur lebih cenderung melabur wang mereka kembali ke pasaran saham dan mengurangkan pegangan kepada komoditi,"kata MKS Capital. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment