Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 16 November 2012


Emas diniagakan sedikit rendah semalam, menuju kerugian mingguan kira-kira satu peratus berikutan ketidakpastian terhadap prospek bagi ekonomi global yang memberi kesan kepada harga.

Masalah fiskal AS, kenaikan cukai dan pengurangan perbelanjaan hampir AS$600 bilion yang akan berbuat awal tahun depan jika Kongres gagal mengelakkannya dan ia menjadi sebagai kebimbangan utama dalam pasaran kewangan kerana ia mengancam untuk menolak ekonomi terkemuka dunia itu ke dalam kemelesetan.

Status emas yang selamat akan bersinar sekiranya rundingan gagal dan kelumpuhan politik, manakala kejayaan dalam mengelakkan bencana fiskal boleh menjejaskan sentimen dalam emas, kata penganalisis.

"Jika kita tidak melihat sebarang perjanjian dan terdapatnya halangan, ia kan membebankan dolar dan manfaat emas," kata penganalisis di UBS Wealth Managemanet di Singapura, Dominic Schnider.

Keputusan yang berkemungkinan tidak akan menyelesaikan masalah fiskal, yang akan turut memberi manfaat kepada emas, sejak Rizab Persekutuan akan perlu memberi rangsangan yang lebih untuk membantu ekonomi, tambah beliau.

Emas spot susut 0.1 peratus kepada AS$1,713.19 seauns, dalam landasan bagi kerugian seminggu satu peratus, selepas harga melonjak lebih daripada tiga peratus pada minggu sebelumnya.

Emas AS berubah sedikit kepada AS$1,713.60.

Penganalisis teknikal mencadangkan emas spot boleh mencuba sokongan pada paras yang boleh membuka harga kepada AS$1,672.24, kata penganalisis pasaran Reuters, Wang Tao.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment