Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 06 September 2012

Harga emas melonjak ke paras tertinggi dalam tempoh enam bulan semalam, menjelang mesyuarat Bank Pusat Eropah (ECB) yang berkemungkinan akan menggariskan rancangan terbarunya untuk menangani krisis hutang serta menarik pelaburan baru di pasaran anggota.

ECB akan mengadakan mesyuarat dasarnya yang mana ia dijangka akan mengekalkan penanda aras kadar faedah zon euro tidak berubah pada 0.75 peratus.

Namun, Presiden ECB, Mario Draghi dilihat berdepan tekanan untuk menyegerakan rancangan membeli bon berdaulat kerajaan negara Kesatuan Eropah (EU) yang terdedah dengan krisis hutang bagi menangani peningkatan kos pinjaman negara terbabit.

Emas, yang mendapat faedah daripada persekitaran kadar faedah yang rendah dan sokongan kepada mata wang euro untuk meningkat berbanding dolar Amerika Syarikat (AS), kelihatan boleh naik dan mencecah paras tertinggi baru jika hasil mesyuarat ECB memperincikan rancangnnya dalam menyelamatkan mata wang tunggal EU itu.

Harga rujukan emas meningkat 1.0 peratus kepada AS$1,709.54 seauns menjelang 0850 GMT, iaitu paras tertinggi yang pernah dicatatkan sejak Mac lalu.

Harga emas dalam mata wang euro meningkat ke paras tertinggi baru tahun ini iaitu sekitar 1,354.50 euro untuk seauns, paras tertinggi sejak 12 September tahun lalu yang mana harga mencecah rekod 1,373.92 euro seauns.

Harga emas yang didagangkan dalam mata wang euro itu kali terakhir meningkat sebanyak 0.8 peratus kepada 1,354.00 euro, manakala mata wang Eropah tunggal itu pula didagangkan hampir ke paras tertinggi dalam tempoh dua bulan berbanding dolar AS.

"Wujud sedikit khabar angin yang melonjakkan aktiviti belian di pasaran semalam, dan jika berlakunya sebarang pembetulan mengenai harga sama ada ia berdasarkan fakta atau tidak, kita perlu tunggu dan lihat.

"Apa yang jelas adalah jika harga meningkat dan melepasi paras AS$1,700 seauns ia berikutan peningkatan kemasukan momentum wang tambahan yang dilaburkan dalam komoditi berharga itu. - REUTERS
  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment