Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 12 Febuari 2012

Harga emas jatuh Jumaat lalu, susulan kerugian dalam euro dan ekuiti Amerika Syarikat, ketika ketidaktentuan terhadap rundingan pakej penyelamatan untuk Grecee menyebabkan pelabur segera menjual logam itu dan menyimpan wang tunai.

Jongkong itu mencatatkan kerugian untuk minggu kedua berturut-turut, ketika kekurangan langkah konkrit bagi mengelakkan kegagalan hutang Grecee yang lebih kepada untuk mengimbangi rali pada awal minggu lalu, didorong oleh prospek jangka panjang Rizab Persekutuan AS yang kadarnya menghampiri sifar.

Sokongan teknikal melonjak rendah emas bagi minggu semasa sesi itu, tetapi adegan mogok pekerja di Grecee dan kegagalan kerajaan setakat ini untuk mencapai keputusan mengenai sama ada mahu menerima dana penyelamat atau tidak memberi tekanan terhadap pasaran kewangan di seluruh lembaga.

"Dalam keadaan di mana sistem kewangan mungkin berisiko, orang ramai mungkin memerlukan banyak wang tunai untuk menampan diri mereka terhadap potensi kejutan seperti kegagalan hutang Grecee", kata Bart Melek, ketua strategi komoditi di TD Securities.

"Mereka mungkin menukar emas bersama-sama dengan aset lain untuk wang tunai," katanya.

Harga emas jatuh 0.9 % kepada AS$1,715.99 auns pada 1949 GMT, setelah menurun pada AS$1,703.69.

Niaga hadapan emas AS bagi penghantaran April kekal pada AS$15.90 seauns kepada AS$1,725.30.

JUmlah dagangan sebahagian besarnya adalah sejajar dengan purata 30 hari dan bakal menjadi tertinggi minggu lalu.

Kerugian emas adalah terhad kepada kecairan bertambah baik sehari selepas pengendali terbesar bursa niaga hadapan AS, CME Group, menurunkan marjin dagangan, untuk pelbagai kontrak komoditi termasuk emas, perak dan platinum.

jongkong emas mengalami kerugian 0.5% bagi minggu lalu, penurunan pertama yang berturut-turut sejak awal Disember dan penurunan Jumaat lalu melanjutkan kerugian logam itu buat hari ketiga berturut-turut. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment