Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 26 Mac 2014


Harga emas bangkit semalam daripada tahap paling lemah sejak pertengahan Febuari, tetapi tanda pemulihan ekonomi Amerika Syarikat (AS) dan ketiadaan sokongan daripada sektor fizikal boleh mengehadkan keuntungan dan mengekalkan harga dalam julat yang ketat.

Dalam petunjuk permintaan fizikal yang perlahan, premium untuk bar emas di Asia sedikit berubah antara 25 sen hingg AS$1 seauns berbanding harga London minggu ini, sebahagiannya disebabkan oleh kebimbangan bahawa yuan yang lemah boleh menjejaskan permintaan daripada pengguna utama, China.

Emas meningkat 0.34 peratus kepada AS$1,314.85 seauns pada 0727 GMT semalam. Ia jatuh kepada AS$1,305.59 seauns kelmarin, terendah sejak 14 Febuari, sebelum pulih.

"Ada beberapa kegiatan meraih untung, tetapi masih ada bekalan yang mencukupi dan premium tidak naik.

"Saya berpendapat (emas) masih dalam gelombang dagangan," kata Pengarah Urusan GoldSilver Central Pte Ltd di Singapura, Brian Lan.

Emas jatuh dari tahap tertinggi enam bulan iaitu AS$1,391.76 yang dicatatkan awal minggu lalu selepas Ketua Rizab Persekutuan (Fed) AS, Janet Yellen, mengatakan kadar faedah boleh meningkat lebih cepat daripada yang dijangka, menjejaskan logam yang disifatkan sebagai lindung nilai terhadap inflasi itu.

Keyakinan pengguna AS melonjak ke paras tertinggi dalam enam tahun pada Mac lalu dan harga rumah meningkat kukuh pada Januari, meletakkan ekonomi untuk pertumbuhan yang lebih kukuh selepas mengalami kelembapan.

Namun, kejatuhan harga emas gagal mencetuskan tindakan tergesa-gesa dalam pembelian fizikal dengan peniaga di Hong Kong mengadu mengenai kelembapan dalam permintaan terhadap barang kemas dan pelabur runcit dari tanah besar China.

Emas AS yang sering mempengaruhi emas spot berada pada AS$1,315.30 seauns, naik AS$3.90.

Saham Asia meningkat ke paras tertinggi dua minggu semalam, dengan keyakinan pelabur mendapat rangsangan yang amat diperlukan daripada data AS yang memberangsangkan dan pengurangan kebimbangan terhadap krisis Ukraine / Crimea.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment