Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 28 November 2013


Emas mengatasi kerugian dua hari semalam ekoran permintaan daripada pembeli China, tetapi kenaikan kekal terkawal disebabkan data pekerjaan mingguan kukuh di AS yang menaikkan kebimbangan pengurangan rangsangan kewangan awal Rizab Persekutuan.

Pelabur bimbang ekonomi data kukuh akan mencetuskan Persekutuan untuk menurunkan pembelian bon bulanan AS$85 bilion, yang menyumbang kepada tarikan sebagai aset pelindung inflasi.

Jumlah warga Amerika yangmengfailkan bantuan pengangguran secara tidak dijangka jatuh minggu lalu, menurut data Jabatan Buruh pada Rabu.

"Pasaran emas lebih sensitif kepada penurunan di sebalik data ekonomi baik berbanding meningkat ketika data ekonomi teruk", kata penganalisis Phillip Futures, Joyce Liu. "Dengan pemulihan ekonomi, pelabur secara perlahan menarik kembali pelaburan dalam emas untuk alternatif lain yang lebih baik."

Spot emas naik 0.3 peratus kepada AS$1,240.29 seauns pada 0730 GMT, selepas susut 0.5 peratus pada Rabu. Ia jatuh kepada AS$1,227.34 pada Isnin, terendah sejak awal Julai. Platinum naik sedikit selepas rugi lebih satu peratus dalam kedua-dua sesi sebelumnya.

Pegangan dalam SPDR Gold Trust, dana pelaburan emas terbesar dunia, jatuh 5.70 tan kepada 843.21 tan pada Rabu ke paras terendah sejak 2009. Dana itu menyaksikan pengaliran keluar lebih 450 tan tahun ini ketika pelabur meletakkan lebih banyak wang dalam ekuiti ketika pasaran saham meningkat.

Pengaliran keluar ETF menjadi faktor utama emas susut lebih 25 peratus pada 2013. China, yang dijangkakan mengatasi India sebagai pelanggan terbesar logam itu tahun ini, menyaksikan kenaikan permintaan minggu ini kerana harga rendah.

Jumlah dagangan emas dengan ketulenan 99.99 peratus dalam Shanghai Gold Exchange mencecah 18.3 tan pada Khamis, tertinggi sejak 8 Oktober menurut data Reuters.

Import keseluruhan emas China daripada Hong Kong naik kedua tertinggi dalam rekod pada Oktober ketika negara itu membeli lebih 100 tan emas untuk tempoh enam bulan berterusan bagi mengatasi permintaan mengejut. - REUTERS

CARA MUDAH JIMAT PETROL !!!!
http://bit.ly/17vl4zX

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment