Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 13 November 2013


Emas meningkat sedikit semalam bagaimanapun dijangka mengalami lanjutan penyusutan ekoran ketidaktentuan terkini mengenai kesan daripada langkah rangsangan komiditi yang mesra dilaksanakan oleh bank pusat Amerika Syarikat (AS).

Rizab Persekutuan perlu mengekalkan dasar monetari ultra mudah kerana mengambil kira pertumbuhan perlahan ekonominya dan tinjauan pekerjaan yang tidak menentu, kata dua pegawai kanan bank pusat itu semalam.

Bagaimanapun, seorang daripadanya berkata, beliau tidak menolak kemungkinan berlakunya pertumbuhan lebih perlahan bulan depan.

Pembelian bon bulanan bernilai AS$85 bilion oleh bank pusat itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini menjadi pemacu utama kepada emas yang dilihat sebagai inflasi lindung nilai.

Perangkaan ekonomi yang bertambah baik seperti laporan senarai gaji bagi bukan perladangan yang kukuh telah meningkatkan kebimbangan yang Rizab Persekutuan akan mula mengurangkan pembelian bon. Ini menyebabkan harga emas menurun sekitar 25 peratus tahun ini.

"Penurunan mendadak sejak beberapa hari lalukebanyakkannya  reaksi kepada data pekerjaan yang dikeluarkan minggu lalu. Sebelum laporan ini, pasaran dijangkakan mengalami penurunan tahun depan tetapi dengan perangkaan ini, menjangkakan ia akan berlaku pada Disember," kata peniaga logam berharga berpangkalan di Hong Kong.

Emas meningkat 0.2 peratus kepada AS$1,270.26 seauns pada 0151 GMT, selepas mengalami penyusutan sebanyak 1.7 peratus pada sesi terdahulu kepada AS$1,260.89, paras terendah dicatatkan sejak 15 Oktober lalu.

Sementara itu, kontrak hadapan emas di Bursa Malaysia Derivative ditutup lebih rendah semalam berikutan kekurangan permintaan di celah-celah ketidaktentuan ekonomi global.

Peniaga Phillip Futures Sdn Bhd, Desmun Chan Coin Mun, berkata pelabur membuat spekulasi adakah pemulihan ekonomi AS akan mendorong Rizab Persekutuan mula mengurangkan program rangsangannya.

Bulan semasa November 2013 dan Disember 2013 susut 13 mata setiap satu kepada masing-masing RM131.85 segram dan RM132.85 segram.

Jumlah merosot kepada 327 lot bernilai RM4.32 juta daripada 676 lot kelmarin bernilai RM8.9 juta.

Kedudukan terbuka merosot kepada 970 kontrak daripada 1,290 kotrak kelmarin. - AGENSI

JANA PENDAPATAN PASIF, klik pautan ini http://bit.ly/1bRUrYo

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment