Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 17 Mei 2013


Emas susut untuk sesi ketujuh berturut-turut semalam kerana dolar mengukuh dan pelabur mengurangkan pendedahan kepada logam, menjadikan pegangan dalam dagangan bursa dana kepada paras terendah dalam tempoh empat tahun.

Emas telah kehilangan hampir 6 peratus dalam enam sesi hingga Khamis kerana saham naik dibantu oleh data ekonomi AS yang kukuh, dan kebimbangan Rizab Persekutuan yang boleh mengakhiri program pembelian mesra bon emas.

Emas spot susut 0.53 peratus pada AS$1,378.41 seauns selepas jatuh ke paras terendah dalam empat minggu sebanyak AS$1,369.29 pada hari Khamis sebagai kecairan baru dalam emas ETF dan penurunan barn-baru ini di bawah AS$1,400 seauns sehingga membimbangkan pelabur.

Logam berkenaan berada di bawah 17 peratus bagi tahun ini dan berada di landasan untuk penurunan mingguan terburuk dalam tempoh sebulan.

Permintaan fizikal juga tidak memberangsang semalam kerana pengguna daripada negara pembeli emas terbesar, India dan China sedang menunggu harga stabil atau melanjutkan penurunannya, kata pedagang dan peniaga.

"Kebanyakan orang menunggu di luar kerana mereka menjangkakan penurunan berlanjutan,” kata Pengarah Urusan Goldsilver Central Pte Ltd di Singapura, Brian Lan.

"Permintaan di India terjejas kerana kekangan bank pusat terhadap pengimportan emas. Penghantaran bank telah melebihi bekalan dan ia mencetuskan lonjakan mendadak dalam premium," katanya.

Kontrak hadapan India susut 1.5 peratus Khamis lalu, meneruskan kerugian bagi sesi kedua berturut-turut kepada paras terendah dalam bulan terdekat, selaras dengan pasaran global.

Lan berkata, pembelian di India susut secara signifikan daripada Isnin lalu, apabila India menyambut Akshaya Tritiya yang dianggap sebagai hari yang tidak bagus untuk membeli emas.

Premium di India setinggi AS$5 seauns, kata peniaga fizikal yang lain. Premium bagi jongkong emas bagi China, sumber utama emas bagi China, mencecah rekod tertinggi minggu ini.

Permintaan emas susut 13 peratus kepada paras terendah dalam tempoh tiga tahun iaitu 963 satu tan dalam suku pertama.

SPDR Gold Trust berkata, pegangannya susut 0.55 peratus kepada 1,041.42 satu tan Khamis lalu, terendah dalam empat tahun. Emas AS bagi penghantaran Jun susut 0.69 peratus kepada AS$1,377.30.


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment