Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 01 November 2012


Harga emas meningkat hampir satu peratus, jumlah tertinggi dalam seminggu ketika pasaran saham tidak berubah apabila pasaran kewangan New york dibuka semula tetapi ia dalam landasan untuk mengakhiri kenaikan berterusan selama empat bulan.

Harga kembali melepasi AS$1,720 seauns ketika peniaga AS kembali ke pasaran selepas penutupan dua hari susulan taufan yang melanda di pantai timur AS.

Emas spot berada pada harga AS$1,723.60 pada 1149 GMT, naik 0.9 peratus ketika niaga hadapan emas AS untuk Disember naik AS$11.90 kepada AS$1,724. Logam itu kekal dalam landasan untuk kejatuhan bulanan hampir tiga peratus, kejatuhan sebulan pertama sejak Mei.

Emas mencapai paras tertinggi 11 bulan pada harga AS$1,795 pada 5 Oktober lalu selepas Rizab Persekutuan mendedahkan langkah baru untuk meningkatkan ekonomi AS.

Langkah rangsangan itu dilihat sebagai mesra emas, ketika ia bimbang dengan inflasi saham sementara mengekalkan tekanan terhadap kadar faedah.

Bagaimanapun, emas berundur sejajar dengan aset nominal berisiko tinggi lain seperti saham dan komoditi lain kemudian pada bulan itu, ketika kegembiraan daripada langkah itu beransur hilang dengan keyakinan terhadap ralinya dikecewakan susulan kegagalan melepasi paras AS$1,800 seauns.

"Emas telah membentuk satu asas yang baik dalam beberapa hari terakhir," Naib Presiden Saxo Bank, Ole Hansen, berkata pelonggaran kuantitatif Jepun semalam kembali fokus terhadap rangsangan kewangan, dengan inflasi hadapan telah turut meningkat."

"Ia kelihatan seperti spekulator mencuba nasib mereka sekali lagi, tetapi kemungkinan melakukan sedikit perubahan menjelang akhir bulan ini," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment