Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 24 Julai 2012

Harga emas menyusust di Eropah semalam ketika data ekonomi Jerman yang lemah seperti dijangkakan menekan euro, sehari nselepas Moody mengubah ujurannya terhadap negara ekonomi paling besar di Eropah kepada negatif.

Logam berharga itu berlegar sekitar AS$1,575 seauns, bagaimanapun dengan keyakinan kepada keupayaan logam itu untuk mengekalkan kedudukannya kini jatuh ketika dagangan apabila pelabur menjual untuk meraih keuntungan.

Harga emas menurun 0.2 peratus pada AS$1,574.40 seauns manakala niaga hadapan emas Amerika Syarikat (AS) bagi penghantaran Ogos menurun AS$3.80 seauns pada AS$1,573.60.

Logam itu mencapai paras 10 hari rendah kelmarin tetapi kekal; dalam lingkungan AS$75 yang telah diniagakan bulan ini, menjadikan ia lebih baik berbanding komoditi lain seperti tembaga dan kinyak mentah ketika carta sokongan memberi bacaan melebihi AS$1,560 seauns.

"Pasaran mula menjualnya secara besar-besaran kelmarin dan logam itu meningkat dengan baik ke arah yang bertentangan. Ia mungkin satu perkara yang kekal kukuh dan tidak mampu diubah walaupun menerima tekanan luar yang kuat", kata Analisis Macquarie, Hayden Atkins.

"Peniaga mengekalkan pegangan mereka kepada bidaan itu, mereka masih menunggu untuk berlakunya sesuatu seperti kelonggaran kuantitatif,"katanya.

Euro jatuh 0.5 peratus berbanding dolar semalam apabila peniaga mengambil kira sentimen pandangan Moody's yang menurun taraf Jerman.

Manakala emas cenderung mengekalkan corak positif walaupun menerima tekanan daripada berita buruk daripada zon euro sejak tahun lalu, dan akan meneruskan rentak serupa pada tahun ini walaupun dolar, Perbendaharaan AS dan situasi Jerman bakal menjejaskan ruang selamat bagi pelabur. - Reuters

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment