Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 17 Januari 2012

Harga emas kembali kukuh di pasaran Eropah semalam, meningkat melebihi paras AS$1,640 satu auns, ketika pemulihan di pasaran saham dan euro menyebabkan sedikit tekanan kepada harganya dengan peniaga mengambil kira penurunan penarafan zon Eropah oleh Standard & Poor's (S&P).

Mata wang euro mengukuh berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) pada awal dagangan, manakala pasaran saham Eropah kembali ke paras positif, sementara harga minyak turut meningkat.

Harga emas naik 0.1% kepada AS$1,641.50 satu auns pada 1007 GMT, manakala dagangan harga emas hadapan di AS untuk penghantaran Febuari naik AS$11.40 satu auns kepada AS$1,642.20.

Harga komoditi itu masih meningkat 5% bulan ini, tetapi jatuh 0.6% Jumaat lalu ketika euro jatuh selepas penurunan penarafan S&P.

Hubungan harga emas dengan berita buruk krisis hutang zon euro tidak menentu sejak tahun lalu dengan komoditi itu kadang kala meraih faedah daripada kebimbangan penurunan mata wang, dan kadang kala turut menerima kesan negatif daripada pengukuhan dolar AS.

"Emas bukan pelindung terhadap masalah zon euro, sekurang-kurangnya sehingga kini. Ia mungkin berbeza jika senario lebih buruk berlaku", kata penganalisis di Penyelidikan Kuantitatif Komoditi, Peter Fertig.

"Ketika ini emas bergerak selari pergerakan penukaran, begitu juga minyak mentah dan pasaran saham, terutama indeks S&P 500," katanya.

Pasaran saham dan mata wang euro jatuh pada awal dagangan selepas agensi penarafan, Standard & Poor's menurunkan penarafan 9 daripada 17 negara Eropah. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment